Uznání vlastní jedinečné kvality osobnosti každého uživatele a z toho vyplývající individuální přístup bez stereotypů a předsudků.
Princip individuálního přístupu
Vyjadřování pocitů
Uznání potřeby uživatele volně vyjádřit své pocity, včetně pocitů negativních.
Empatie
Snaha vcítit se do pocitů uživatele a jeho situace a na jeho pocity reagovat.
Akceptace
Vnímat uživatele takového jaký je, včetně jeho slabých a silných stránek, podporovat vnitřní důstojnost a sebehodnocení uživatele.
Nehodnotící postoj/nemoralizování
Nehodnotit osobnost uživatele, ale jeho jednání, postoje.
Sebedeterminace
Respektovat uživatelovo právo a potřebu se svobodně rozhodovat a vybírat si mezi alternativami za předpokladu, že tím nebudou ohroženy práva a legitimní zájmy druhých.
Diskrétnost
Pracovník zachovává důvěrnost informací. Diskrétnost je nejen základním právem uživatele a etickým závazkem pracovníka, ale i základem efektivního práce. Toto právo uživatele však není absolutní, limitem je odpovědnost pracovníka k sobě, zaměstnavateli, společnosti a také práva ostatních uživatelů.
Úcta, respekt k uživateli
Vycházející z respektu jedinečnosti a lidské důstojnosti´, přesvědčení, že každý je schopen změny, růstu, vývoje.
Upřímnost, otevřenost a důvěryhodnost ve vztahu k uživateli bezúhonné jednání
Nezneužívání vztahu důvěry, rozeznávání hranice mezi osobním a profesním životem, nezneužívání svého postavení pro osobní obohacení.