Co naše terapeutická dílna nabízí?
Dlouhodobou a pravidelnou podporu lidem se zdravotním znevýhodněním při rozvoji nebo obnovení soběstačnosti, motorických, sociálních a pracovních dovedností. Služba Vám umožní bezpečně rozvíjet svůj pracovní potenciál a pomůže Vám začlenit se do běžného způsobu života a předejít tak sociálnímu vyloučení.
Cílová skupina - komu je podpora v rámci dílny určena?
- Osobám s chronickým duševním onemocněním (osoby se zkušeností s duševním onemocněním)
- Osobám s chronickým onemocněním
- Osobám s jiným zdravotním postižením (osoby po poranění a poškození mozku různého původu)
- Osobám s kombinovaným postižením
- Osobám s mentálním postižením
- Osobám s tělesným postižením
- Osobám se zdravotním postižením
→ Služba je určena osobám ve věku od 16 do 64 let.
Jedná se zejména o osoby, které:
- mají sníženou soběstačnost a jsou závislé na pomoci druhých, nejčastěji na stárnoucích rodičích nebo sociálních službách
- nemohou najít pracovní uplatnění na chráněném ani otevřeném trhu práce
s ohledem na kombinaci diagnóz a postižení obtížně získávají podporu a místo v jiné sociální službě
mají problémy se sebeobsluhou (úklid po sobě, umývání nádobí, úklid domácnosti, praní prádla, příprava pokrmů)
- nemají jasný náhled na vlastní dovednosti a možnosti
- mají sníženou schopnost samostatně plánovat a organizovat svou činnost a čas i problém s orientací v čase a prostoru
- mají špatné vyjadřovací a artikulační schopnosti (a neschopnost srozumitelně komunikovat), problémy s komunikací s lidmi kolem sebe
- mají problémy s jemnou motorikou
- mají problémy v kognitivních funkcích (paměť, pozornost, myšlení, řeč)
- jsou příliš důvěřiví, často podlehnou nátlaku
- kterým služba pomůže se socializací a smysluplným naplněním času,
- zlepšit se v sebeobsluze a soběstačnosti (zejména v osobní hygieně, úklidu domácnosti a přípravě pokrmů)
- získávat znalosti a dovednosti potřebné pro běžný život (nákupy, hospodaření s financemi, telefonování, cestování)
- zlepšit jemnou a hrubou motoriku (pohyblivost rukou, přesuny v interiéru, pohyb v prostoru)
rozvíjet schopnost komunikovat s lidmi kolem sebe, zvládat pravidla společenského chování
získat informace a kontakty na další sociální služby (např. osobní asistence, chráněné bydlení, podporované zaměstnávání)
- rozvíjet samostatné rozhodování a přijímat odpovědnost za svá rozhodnutí
- lépe se začlenit do běžné společnosti, zprostředkovat vám kontaktu s běžným společenským prostředím
- poznávat vlastní schopnosti a dovednosti, posílit tak svoji sebejistotu
- udržet a rozvíjet pracovní dovednosti a návyky, schopnosti důležité pro uplatnění v zaměstnání (vytrvalost a organizace práce, spolupráce, dodržování pravidel na pracovišti, samostatnost a soustředění, kvalita práce apod.)
- zvýšit vaši šanci na získání pracovního uplatnění na chráněném či otevřeném trhu práce Vaše osobní cíle se poté budou odrážet v náplni denního programu dílny a úkolech, na kterých budete pracovat.
Kdy můžete do dílny docházet?
- Skupinový program dílny probíhá ve dnech pondělí, úterý, čtvrtek a pátek od 8,30 do 14,00 hod. Čas od 14,00 do 16,00 hod. je vymezen individuálním konzultacím příp. schůzkám se zájemci o službu.
- Ve středu je provozní doba prodloužena do 17:00, čas od 8:00 do 11:30 vyčleněn pro administrativní úkony.
- V čase od 11:30 do 17:00 jsme k dispozici pro jednání se zájemci o službu, rodinnými příslušníky a blízkými klientů, konzultace s dalšími poskytovateli služeb a poskytování základního sociálního poradenství.
- V pátek je zkrácena do 15,00.
- Maximální kapacita skupinového programu: 7 klientů
Jak probíhá vstup do služby?
První kontakt se zájemcem
- Zájemce o službu může Dílny tvořivosti kontaktovat osobně, telefonicky či přes email. Nejdříve se ptáme na jméno a příjmení zájemce, kontaktní údaje a poté se s ním domluvíme osobní informační schůzku, datum a čas schůzky, který vyhovuje konzultačním hodinám služby a možnostem zájemce. Pokud se jedná o kontakt osobní či přes email, poskytneme zájemci telefonický kontakt na službu v případě změny data či času domluvené schůzky
Informační schůzka
- U informační schůzky se zájemcem jsou 1–2 zaměstnanci, kteří se na poskytování služby podílejí. Během této schůzky zjišťujeme my i zájemce, zda je pro něj služba vhodná či nikoli. Zájemce také znovu informujeme, jak vstup do služeb probíhá (informační schůzka, tři zkušební návštěvy, uzavření smlouvy o poskytování sociálních služeb).
- Zájemce seznámíme s posláním, cíli a cílovou skupinou služby a průběhem poskytované služby ústně i v písemné podobě. Se zájemcem vyplňujeme Vstupní dotazník pro zájemce o služby. Strukturovaným rozhovorem zjišťujeme jeho motivaci a očekávání od služby, současnou sociální situaci i míru potřebné podpory.
- Schůzky se mohou zúčastnit také rodinní příslušníci nebo zástupci jiných organizací. Jednání přizpůsobujeme možnostem a schopnostem zájemce, aby se na základě poskytnutých informací mohl informovaně a svobodně rozhodnout. Vždy dáváme prostor pro dotazy zájemce nebo přizvaných osob. Ověřujeme, zda předané informace byly srozumitelné. Se zájemcem se domluvíme, že ho po poradě týmu budeme informovat o výsledku (ideálně do týdne od informační schůzky).
- Pokud je služba pro zájemce vyhovující, ve službě je volná kapacita, nabídneme mu uzavření smlouvy o zkušební účasti. Zájemce je o rozhodnutí informován asistentkou/konzultantkou STD. V případě, že je služba pro zájemce nevyhovující, poskytneme mu základní sociální poradenství a případně mu navrhneme jiné vyhovující služby.
Uzavření smlouvy
- Když se po zkušebních návštěvách dohodneme na spolupráci (vy se rozhodnete službu využívat a zároveň je služba vnímána jako pro vás vhodná i pracovníků Dílen tvořivosti), podepíšeme s vámi smlouvu o poskytování sociálních služeb. Smlouva se uzavírá na jeden rok a může se znovu prodlužovat.
- Službu poskytujeme zdarma 1 až 3 dny v týdnu, podle vašich potřeb a volné kapacity. S konzultantkou si sestavíte svůj plán s cíli, kterých chcete v programu dosáhnout. Vašim cílů a potřebám bude odpovídat náplň denního programu v dílně.
Rozsah poskytovaných služeb
- Pomoc s osobní hygienou: poskytnutí podmínek pro osobní hygienu, pomoc při používání toalety, pomoc s dentální hygienou, péče o oblečení (nácvik praní, věšení, skládání, žehlení prádla), péče o vlasy a nehty (česání vlasů a stříhání nehtů)
- Příprava a konzumace stravy a tekutin: nácvik samostatné přípravy nápojů, pomoc při zajištění a nákupu potravin, nácvik umývání a úklidu nádobí, základy stolování, nácvik úklidu místa po stravování, dohled nad dodržováním pitného režimu
- Péče o vlastní osobu: nácvik svlékání a oblékání,
- Nácvik mobility: např. při nácviku nakupování, přesun na vozík či židli, samostatný pohyb ve vnitřním prostoru
- Podpora pracovních návyků a dovedností: nácvik přípravy a úklidu pracovních pomůcek a pracovního místa, nácvik pracovních dovedností, používání pracovního oděvu, nácvik péče o domácnost
- Podpora sociálních dovedností: mezilidská komunikace, základy slušného chování, nácvik orientace v čase a prostoru, dodržování nastavených pravidel, nácvik a udržování dovedností získaných předchozím vzděláváním, hudební činnosti, společenské hry, protahovací cvičení, kontakt se sociálním prostředím (komunikace a kontakt s vrstevníky a dalšími uživateli)
Jak nás můžete kontaktovat?
- Zavolejte na tel. 774 372 796 nebo napište e-mail na dilny_tvorivosti@seznam.cz. Sídlíme na adrese Podskalská 1252/24, 128 00 Praha 2 (nedaleko Palackého náměstí). Prostory dílny jsou bezbariérové, pouze při vstupu jsou 2 schody, které lze překonat pomocí nájezdu.
- Více informací najdete také na Facebooku Dílny tvořivosti či Instagramu @dilnytvorivosti
Základní sociální poradenství
Jako každá organizace, která poskytuje sociální služby, plní i Dílny tvořivosti zákonem danou povinnost, poskytovat základní sociální poradenství. V rámci poradenství nás můžete kdykoli kontaktovat, podělit se s námi o Vaši situaci a my Vám v domluveném termínu zajistíme potřebné kontakty a informace, abyste mohli svoji situaci řešit.